Grutjes bezoekt Seacon Logistics

Seacon LogisticsSeacon Logistics? Dit was toch een verzamelplaats met initiatieven die de gezondheid van kinderen ondersteunen? Dat klopt! En dat is ook precies wat Seacon Logistics doet. Seacon Logistics is een internationaal bedrijf in transport en warehousing (en jawel, voor de voetballiefhebber: ook de hoofdsponsor van VVV Venlo). Onlangs bestelden ze voor de kinderen van al hun medewerkers mijn geheime dagboek. Een prachtige bestelling en eentje die ik niet vaak krijg: van een bedrijf dat ogenschijnlijk niet veel met gezonde voeding te maken heeft. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik bracht een bezoekje aan manager Ellen Berden. 

Professor Grutjes bestelling

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat hebben Seacon Logistics en gezonde voeding met elkaar te maken?
"Haha tja, op het eerste oog lijken ze vrij ver van elkaar af te liggen, hè? Toch is de praktijk anders. Gezondheid en vitaliteit vinden wij erg belangrijk. Dat zie je op verschillende plekken in het bedrijf terug."

Zoals...?
"Het zit in kleine dingetjes zoals de fruitboxen vol fruit én groenten die er op iedere afdeling te vinden zijn, maar ook in grotere dingen zoals de stichting die we in 2018 in het leven riepen."

Werkfruit

Een stichting?
"Ja, we wilden iets teruggeven aan de medewerkers. En wat is nu een mooier cadeau dan een goede gezondheid voor jou en je gezin? Sinds 2018 investeren we daarom via de stichting 10% van de winst in de gezondheid van de medewerkers en hun gezinnen.

Dat klinkt mij als muziek in de oren! In welke vorm doen jullie dat?
"We organiseren verschillende activiteiten, gericht op beweging en op de mentale gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan sportactiviteiten bij VVV-Venlo, mindfulnessochtenden en zeker ook speciale activiteiten voor kinderen. Zo hebben we deze zomer een dag georganiseerd met springskussens en een echte wipe out. Natuurlijk horen daar gezonde tussendoortjes bij! Maar het zijn niet alleen activiteiten..." 

...jullie bestelden ook mijn boek!
"Precies! Jouw boek bestelden we voor de kinderen van medewerkers vanaf 6 jaar. Voor de jongere kindjes bestelden we leuke boekjes van het Belgische merk HÖNGRY, dat kindjes spelenderwijs groenten en fruit wil laten ontdekken. Ook in kerstpakketten houden we rekening met gezonde voeding en kiezen we bijvoorbeeld voor mooie, gezonde streekproducten. Daarnaast betalen we mee aan het sportabonnement van medewerkers en kunnen ze een vitaliteitsmeting laten doen. Dit zorgt voor een stukje bewustwording en het mooie is: als je de meting periodiek doet, kun je ook echt de vooruitgang zien. Dat motiveert! De meting is vrijwillig, maar we hebben gezien dat steeds meer medewerkers er gebruik van maken."

Hier zouden veel bedrijven een voorbeeld aan mogen nemen! En ik kan me zo voorstellen dat het zich ook voor jullie weer terugbetaalt? 
"Dat denk ik ook. Een gezonde en vitale medewerker is voor ons natuurlijk ook belangrijk." 

Dan nog een laatste vraag: aan wie zou professor Grutjes hierna een bezoekje moeten brengen wat jou betreft? 
"Ken je het merk Groentegoed al? Zij maken heel lekkere én gezonde smeersels voor op brood. Ook een echte aanrader voor kinderen." 

Dankjewel Ellen, dat er nog veel bedrijven jullie mooie voorbeeld mogen gaan volgen!

Professor Grutjes

Terug naar blog